Millennium

Jag har precis avslutat den tredje boken i Millennium-trilogin av Stieg Larsson. Jag har sträckläst Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes sen jag fick alla tre av min faster när jag fyllde år.


millenniumtrilogin_stieg_larssonMillennium-trilogin är alla fantastiska deckare som blivit hyllad av många. De är underbart gåtfulla och personporträtten är väldigt utstuderade och trovärdiga. Allt jag önskar hitta i en bok av den här genren finns med och det är rätt ovanligt. Alla tre böcker börjar smått utan mycket händelser och bygger upp en stadig grund att stå på inför de sista kapitlen då det knappt går att lägga dem ifrån sig. Då blir spänningen tät och den eviga frågan hänger i huvudet: vad kommer hända nu?


Jag försöker alltid själv lösa "mordgåtan" i deckarböcker men för det mesta är författarna jag läser så bra att jag blir chockad och häpen när sanningen avslöjas. De här böckerna åstadkommer denna effekt med lätthet. Jag tycker det är väldigt tragiskt att Stieg Larsson dog strax innan den första boken kom ut för jag vill gärna ha mer av honom! Jag ser istället fram emot filmerna som verkar komma på rullande band just nu och jag hoppas att de alla följer kavlitén av den första filmatiseringen av Män som hatar kvinnor.


Kommentarer

Strö salt i såren:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dela med dig:

Trackback
RSS 2.0